Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

Några anledningar till att jag inte äter allt...

Av hel-trasig - 15 juni 2012 02:22

Jag var i väg till A idag. Första gången på 2 veckor btw.

Vi pratade om allt möjligt; morfar, tant, mat och ångestattacker.


Och jag tänkte beskriva lite om varför jag inte äter vissa saker av olika anledningar, ni kan bli äcklade av det jag skriver för jag tänker vara ärlig och rak.


Vi kan börja med mjölkprodukter, idag klara jag iaf av laktosfria mejeriprodukter, men ett tag klarade jag ingenting. När jag bodde hos tant, om jag inte sagt det förr gör jag det nu. Jag bodde hos tant från första dag tills jag var 16,5. Menmen åter till sak, när jag var liten älskade jag mjölk, jag drack nog 1½ liter om dagen och hade alltid ett stort lager med smör på mackan. Men under min uppväxt fick jag lära mig många olika saker, som bl.a att man inte slänger mat, det spelar ingen roll om det var gammal eller möglig. Så efter flera gånger med ett tvång av att dricka sur och grynig mjölk lärde jag mig att alltid "glömma" handla mjölk. Jag slutatde dricka mjölk när jag var typ 7 eller 8. Och konstigt nog accepterades detta (!). Men sen en sommar när vi kom upp till sommarstugan fick jag lov att äta smör som var över ett år gammalt, jodå paktet hade stått i kylen hela vintern! Så där rök mitt smör på mackorna.

Jag har fler historier om olika mejeriprodukter, så när jag äntligen lyckades ta mig därifrån klarade jag ingenting innehållandes komjölk. Men vart efter jag blev äldre lärde jag mig att använada alternativ och tillslut kan jag använda laktosfria produkter. Ett jättestort framsteg, men jag kommer nog aldrig mer dricka någonting som liknar mjölk.


Potatis, man fick alltid potatis hos tant. Hon påstog sig vara allergisk mot pasta och vägrade äta myrägg (ris) så jag har ätit både torrkokade och brända potatisar. Ibland blev det någon potatis kvar och då la man in den i kylen på en tallrik för att kunna använda i en pyttipanna senare. Men en potatis klara inte flera dagar oskyddade i kyl, så jag har ätit jästa och mögliga potatisar. Så nu är det nästan bara ris och pasta hemma hos mig.


Korv har ingenting med tant att göra men det har med D att göra. Jag blev utnyttjad av honom både oralt, vaginalt och analt, och flera gånger fick jag ta emot hans satser i munnen. Och för varje gång gick jag iväg och spottade ut allt i toaletten och borstade tänderna med tvål. Så det gör att allting som har med korv att göra "växer" i min mun och allting smakar tvål. Att man inte klarar av livsmedel som liknar penis  inte är helt ovanligt för någon som har haft oralsex under tvång. Vissa klara inte av någonting som liknar penis, medans vissa klarar sig bättre.


Tomater har återigen med tant att göra. När jag lyckades fly och bryta upp med mitt förflutna drabbades jag av magsår. Och efter det har min mage varit extra känslig för det röda färgämnet lycasyra, som framför allt finns i tomater. Så jag kan idag inte äta mycket innehållandes tomater utan att jag känner av min mage, och nästan hur det fräter i magen innan allting har passerat.


Så jag kan säga att nästa mäte med A kommer handla om mina matvanor och hur man kan arbeta fram lösningar för att klara av en lättare vardag. För det kan jag säga, det är aldrig lätt för mig att äta ute på resturang eller liknande.


Trasdockan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hel-trasig - 25 december 2012 00:20

Ja, vad ska man säga julen ska ju vara till för familjen och barna. Men jag känner just nu en stor klump i magen efter dagen.   Min julafton brukar börja med förmiddagen hemma hos farmor ute på landet, vilket den även gjorde i år. Där äter jag, f...

Av hel-trasig - 14 december 2012 22:22


Inte läge för en kopp te på balkongen    

Av hel-trasig - 14 december 2012 22:20


Vem har sagt att en tavla måste sitta på väggen?    

Av hel-trasig - 14 december 2012 22:16


Politik  

Av hel-trasig - 14 december 2012 22:12


Det lönar sig inte alltid att köpa en större förpackning Den lilla innehåller 1l konsentrerad saft och den stora 1,5l, men genom att det ska tillsättas olika mångder vatten per färdig liter saft bilr det mer dirckfärdig saft av den mindre flaskan ...

Ovido - Quiz & Flashcards